Serken og Broka

Telefon. 69 22 29 23
Mobil: 413 13 113

Medlem: Anne Klipper

Under storarrangementet "Markens grøde" har Rakkestad Historielag tre ganger fått markere seg ved å delta i det som kalles "Historisk opptog".

Til opptoget i 2004 stilte ca. 30 representanter fra historielaget i ulike "gammeldagse" antrekk, hverdagsklær så vel som stasantrekk. Det som ble sittende igjen hos oss som hadde vært sammen om dette var; klær er også en del av historien, men kan hende en lite påaktet del. Vi vet at i tidligere tider var gjenbruk en nødvendighet, klær ble sydd om, snudd og vendt på, og var det fortsatt noe igjen av plagget, havnet det i filleveven. Annerledes i denne tiden, overfloden gjør at folk flest av og til må kvitte seg med overskudd i klesskapet.Nå er 40- og 50-tallet, ja resten av det forrige århundre også, blitt "Gamle dager". Blant alt vi kvitter oss med; til Bruktbua, Fretex og andre gode formål, husker vi på å ta vare på noe, for på den måten å synliggjøre "Vår tid" for ettertiden ?

Dette var spørsmål vi under forberedelsene til opptoget stilte oss, samtidig som vi hadde tanker om at to kjappe sommermåneder er knapp tid til å forberede deltagelsen i et slikt opptog.

Bilde fra temadagen på Historica sommeren 2015. Foto: Even H. Kaalstad

Dette er bakgrunnen for "Serken og Broka".

Aktivitetene til gruppa fra desember 2004 til desember 2005 kan listes opp slik :
* En sekvens på julemøtet med visning av forskjellige antrekk fra en families store anledninger : Bryllup, barnedåp, konfirmasjon.
* Bistand til aktørene i "Spillet om Østen Baardsen" med søm av kostymer.
* Deltagelse ved Bygdedagen i Varteig med samme tema som på eget julemøte.
Takket være plass i historielagets lokale "Grotten", har det vært mulig for oss å takke ja til enkelte bidrag til en liten samling klær. Dette med tanke på senere opptog og lignende arrangementer. Forøvrig er planen å registrere det vi har, hva det er muligheter til å få låne, og hva vi kan komme over av mønster og oppskrifter.